3. Wireframing is het begin van contentproductie
Todd Drake refereerde al aan informatiearchitectuur (IA). De stap na IA is die van wireframing of interactieontwerp. Volgens mij moeten IA en wireframing de eerste stappen vormen in het creëren van responsive content.
Leigh Howells, UX-expert bij Headscape, schreef over wireframing voor responsive design:
We need to think and therefore wireframe them polymorphically [and] have to ensure that everything can morph gracefully to higher and lower resolutions. Changing layout as necessary, making use of wider resolutions more effectively and possibly omitting some of the content altogether at lower resolutions.
Howells geeft een erg goed (vereenvoudigd) voorbeeld van hoe wireframing voor responsive brother cell phone list design zou moeten werken:
Een voorbeeld van responsive wireframing, door Leigh Howells
Het linker voorbeeld is een opzet van een driekoloms desktoppagina. Werk je die pagina op een heel basale manier om naar een mobiele pagina, dan krijg je het middelste plaatje, waarop de call-to-action helemaal onderaan staat. Volgens Howell is een beter alternatief het rechter voorbeeld: de call-to-action volgt direct op de primaire content, met ondersteunende informatie pas daarna. Dit is wat ik eerder al omschreef als contentchoreografie. Maar er is meer, want in dit voorbeeld gaat Howell (bewust of onbewust) uit van dezelfde content voor alle devices. En dat kan volgens mij nog beter.